گوشواره زنانه فروشگاه داتینو

گوشواره زنانه فروشگاه داتینو

گوشواره زنانه فروشگاه داتینو

گوشواره زنانه فروشگاه داتینو

گوشواره زنانه فروشگاه داتینو

آخرین مطالب

۲۳ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

هلیتروپ (Heliotrop)


هلیتروپ (Heliotrop)

هلیتروپ نوعی کلسدونی به رنگ سبز سیر با نقطه ها و لکه های قرمز رنگ می باشد. این سنگ به حرارت حساس بوده و باعث تغییر رنگ آن می شود. هلیتروپ را «سنگ خون» نیز می نامند. و این به واسطه لکه های قرمز رنگ روی آن بوده که جلوۂ خاصی به آن بخشیده است. مهم ترین معادن این سنگ در کشورهای استرلیا، برزیل، چین و آمریکا بوده ولی بهترین آن در هند می باشد.

خواص و فواید

در قرون وسطی برای آن خواص و قدرت ویژه ای قائل بودند و آن را نوعی سنگ محافظ در برابر حوادث و خطرات به شمار می آوردند. این سنگ برای تصفیه اندام های بدن به خصوص کبد، طحال، مثانه و درمان بیماری های آنها کاربرد دارد.

 منبع : داتینو 

  • skh spra
  • ۰
  • ۰

مروارید (Pearl)


مروارید (Pearl)

مروارید از ماده اولیه ای به نام «مادر مروارید که کربنات کلسیم است» و از ماده آلی دیگری به نام «کنچیولین» تشکیل می گردد که به صورت لایه های بسیار نازک و متحدالمرکزی دور هسته جسم بیگانه ای مانند شن ریز از صدف ترشح می شود. و انعکاس نور از این لایه های انباشته، درخشش رنگین کمانی مخصوصی ایجاد می کند که به آن «جلای مرواریدی» گویند. با این که درجه سختی دانه مروارید پایین است، شکستن و خرد کردن آن، به علت ساختار توده ای اش سخت است.

عمر مروارید بیش از صد و پنجاه سال نیست و خشکی و رطوبت هردو برای دانه های مروارید مضر است. همچنین آتش و حتی گرمای بیش از اندازه بدن می تواند سبب شود تا آب موجود در ماده کنچولین از بین برود و عمر مروارید کوتاه شود. مرواریدهای طبیعی و حتی پرورشی را باید جدا از سایر جواهرات نگاه داشت زیرا به محض تماس با طلا، برلیان، یاقوت و سایر جواهرات سخت، خراش خواهد خورد. اگر مروارید در محیطی خشک نگهداری می شود باید مراقب از دست دادن آب طبیعی در آن بود زیرا کاهش آب آن باعث از بین رفتن و تغییر رنگ آن می شود لذا بهتر است که مرواریدها را به طور منظم در آب شور قرار داده شود و توصیه می شود که انسان تب دار از آن استفاده نکند.

هم چنین تماس آن با کثیفی، اسیدها، مواد آرایشی، اسپری و عطرها در دوام و جلای مروارید اثر منفی می گذارد و سبب می شود مروارید مات و بی جلا گردد و سپس ترک خورده و سرانجام پوسته پوسته شود.

مروارید را باید بعد از استفاده بر روی پوست بدن در آب ولرم شسته و با پارچه ای نرم خشک کرد تا قطرات عرق و چربی بدن از روی آن زدوده شود. هم چنین میان

 

دانه های مروارید در نخ باید با گره های ظریفی فاصله انداخت تا از ساییده شدن مرواریدها به یکدیگر در طول زمان جلوگیری نمود.

ارزش مروارید بستگی به سایز و اندازه، شکل، درخشش و کیفیت سطح آن دارد که دانه های کاملا مدور با درخشش یکسان در تمام نقاط سطح دارای ارزش بیشتری هستند. مرواریدهای نیمه کروی و یا مرواریدهایی که یک طرف آن مسطح است به مرواریدهای «دگمه ای» و مروارید هایی که دارای شکل و فرم نامنظم هستند، مروارید «باروک» خوانده می شود. مرغوب ترین مرواریدهای دنیا از خلیج فارس به دست می آید و در رنگ های صورتی، سفید شیری، کرم، طلایی، سبز، آبی و سیاه یافت می شود؛ تنوع رنگ مروارید به نوع نرم تن (صدف)، آب محل زیست و دمای آن بستگی دارد.

واژه مروارید معمولا به مرواریدهای طبیعی اطلاق می شود و مرواریدهایی که با روش مصنوعی و یا به کمک انسان تولید می شود به عنوان مروارید پرورشی نامگذاری شده اند.

تشخیص مروارید طبیعی از مصنوعی و پرورشی به علت شباهت ظاهری بسیار مشکل است، لذا از وزن مخصوص آنها برای این کار استفاده می کنند.

وزن مخصوص مروارید طبیعی معمولا کمتر از 2.73 است، در حالی که وزن مخصوص اکثر مرواریدهای پرورشی بیش تر است.

مرواریدهای پرورشی تحت پرتو ماوراء بنفش دارای درخششی زرد رنگ و در پرتو اشعه ایکس دارای درخششی سبز رنگ می باشد، درحالی که مرواریدهای طبیعی این گونه نیستند. همچنین اگر زیر لامپ پر نور به مروارید نگاه کرده و آن را آهسته در میان انگشتان خود بچرخانیم، مرواریدهای پرورشی در هر نیمه چرخش، نور را منعکس نموده و بدین گونه حضور هسته را در مرکز خود اعلام می کند. مرواریدهای پرورشی اغلب دارای لکه های بر روی پوست خارجی خود هستند که زائده های کمرنگ مثل دم یک ستاره دنباله دار به دنبال دارند.

جالب است بدانید بزرگترین مروارید جهان ۴۵۰ قیراط وزن دارد و در موزه زمین شناسی لندن نگهداری می گردد.

خواص و فواید
مروارید طبعی معتدل دارد، چشم را تقویت می کند و روشنایی و نور آن را می افزاید و برای تقویت معده و روده ها و درمان زخم معده مؤثر است و برای کمبود کلسیم از آن می توان استفاده کرد. مروارید شادی می آورد و سبب لطافت قلب و روح می شود و غم و اندوه و ضعف روحیه را از بین می برد.
منبع : داتینو 
  • skh spra
  • ۰
  • ۰

مرجان


مرجان

مرجان واژه ای است عربی و نام آن در فارسی بسد میباشد؛ بعضی نیز گویند نوع سرخ آن را بسد و دیگر رنگ های آن را مرجان خوانند. مرجان منشاء آلی دارد و در قعر دریا می روید و در رنگهای قرمز صورتی سیاه سفید و آبی یافت می شود.

مرجان توسط جانوران بسیار کوچک مرجانی به نام پولیپ که در حفره های سنگهای بستر دریاها قرار می‌گیرند و از خود مواد آهکی ترشح می کنند در گذر زمان به وجود می آید. بهترین و مرغوبترین نوع مرجان به رنگ قرمز است شاخه های مرجان طبیعی و دست نخورده بوده مات بوده و پس از جلا دادن دارای درخشش شیشه ای می شود. مجارها به گرما اسید و هرنوع مایعات بسیار گرم حساسند و در گذر زمان رنگ آن کمرنگ میشود.

خواص و فواید
استفاده از مرجان سرخ به صورت گردنبند یا دستبند برای تقویت قلب و تنظیم و فعال کردن سیستم خون سازی بدن مفید است و برای کسانی که به بیماری های کم خونی پایین بودن فشار خون و بیماری های زنانه و نازایی مبتلا هستند اثر مطلوب دارد استفاده از آن به ویژه قرار دادن آن بر روی ناحیه شکم ریه هیات بدن را دو چندان میکند و متابولیسم بدن را تنظیم و فعال میکند و برای تقویت معده و دستگاه گوارش مفید است.
در قدیم نیز در ترکیب داروهای قلبی و چشمی به کار می رفته و برای جلوگیری از خونریزی گلو و سینه و همچنین درمان  عسر البول  سخت ادراری استفاده می‌شده است همچنین بر گردن آویختن آن اثر سحر را باطل میکند و چشم زخم و آثار آن را دفع می نماید.
منبع : داتینو
  • skh spra
  • ۰
  • ۰

مالاکیت Malacite


مالاکیت Malacite

مالاکیت در کتب جواهرشناسی قدیم به نام دهنج ثبت شده است. 

این سنگ از کربنات طبیعی مس در نزدیکی معادن مس در گونه رنگ های سبز روشن تا سبز پررنگ و زیبا و سبز مایل به آبی پدید می آید. 

با اینکه مالاکیت دارای سختی و مقاومت کمی است ولی به عنوان نگین جواهر و نیز ساخت اشیاء زینتی مورد استفاده قرار می گیرد. 

گفتنی است این سنگ در برابر اسیدها حرارت و آمونیاک بسیار ناپایدار می نماید لذا بهتر است آن را در نمک خشک دریا شست و شو دهند. 

مالکیت به سادگی ذوب شده و دانه های مس تولید می کند با اسید هیدروکلریک جوشیده و ایجاد محلول سبز رنگ کرده ولی با آمونیاک محلول آبی می دهد. 

قطعات بریده و جلا داده شده مالکیت که در آنها دایره های متحدالمرکز با زمینه‌های سبز یا سبز مایل به آبی دیده می شوند بسیار زیبا و ارزشمند است. 

مهمترین معادن مالاکیت در کشورهای استرالیا آمریکا آفریقا ایران و سلسله جبال اورال بخصوص کشور زئیر دارنده با کیفیت ترین معادن مالکیت است. 

قابل ذکر است قدیمی ترین سنگ یادشده مالکیت مربوط به ۴ هزار سال قبل از میلاد می باشد. 

خواص و فواید
این سنگ از دوره هخامنشیان در میان ایرانیان مورد استفاده بوده و برای تقویت چشم و زیاد شدن نور آن و همچنین رفع تورم رگهای چشم مورد استفاده بوده است. 
همچنین جواهری است که بسیار مورد علاقه مصریان باستان یونانیان و رومی‌ها بوده که برای ساختن زیور آلات طلسم و استفاده از رنگ آن در مواد آرایشی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. 
مالاکیت برای درمان اختلالات و ناراحتی های قاعدگی زنان و درمان نازایی موثر است همچنین به زنان حامله نیرو می بخشد و زایمان را آسان میکند به همین دلیل در قرون وسطا به سنگ قابله مشهور بوده است. 
مالاکیت از بدن سم زدایی کرده و در دفع بیماری و عفونت به بدن کمک می کند در قدیم نیز در درمان مارگزیدگی و عقرب گزیدگی استفاده می شده است همچنین برای استفاده در نقاط دردناک و ضربه دیده و عضلات منقبض مفید است.
منبع : داتینو

  • skh spra
  • ۰
  • ۰

لعل (Spinel)


لعل (Spinel)

در کتب جواهرشناسی قدیم از لعل با نام «البنفش» یا «البلخش» یاد شده است. لعل عمدتا به رنگ قرمز بوده و لعل آتشین بدخشان افغانستان از قدیم بسیار مشهور بوده است، لکن در رنگ های سبز، زرد و ارغوانی نیز یافت می شود. لعل سرخ شفاف و آبدار است و درخشندگی آن بیشتر از یاقوت می باشد، لذا همانند یاقوت مورد توجه بوده و گاهی با یاقوت قرمز اشتباه می شود. لکن سختی لعل کمتر از یاقوت است.

گونه های گارنت قرمز به خصوص پیروپ ها نیز بسیار به لعل شباهت دارد اما سختی آن کمتر است. ابوریحان بیرونی می نویسد: «یکی از حکاکان به من گفت که لعل در آتش مقاومت دارد و در صورتی که آن را در بوته گذارده و به تدریج آن را سرد کنند رنگش تغییر نکرده بلکه زیبایی آن بیشتر می شود.»

لعل در مقابل حرارت و اسیدها بسیار مقاوم است و دمای ذوب آن بسیار بالا باشد. متأسفانه از سال ۱۹۱۰ میلادی لعل های سنتز شده وارد بازار شده و هر ساله مقدار زیادی از آن به فروش می رسد.

کشورهای افغانستان، پاکستان، سریلانکا، برزیل، استرالیا و ترکیه عمده ترین منابع سنگ لعل را در اختیار دارند.

خواص و فواید
طبیعت لعل گرم و خشک است و استفاده از آن برای درمان بیماری های خونی، تنظیم فشارخون مفید است. لعل هیجانات و التهابات را آرام کرده و سیستمهای عصبی را تقویت می کند. همچنین ترس، غم و غصه و خواب های پریشان را دور می کند و عشق و شور به زندگی را در انسان پدید می آورد، و آویختن آن بر کودکان، بدخوئی و کابوس های شبانه را از آنها دور می کند.
منبع : داتینو
  • skh spra
  • ۰
  • ۰


لاپیس لازولی (لاجورد) ( Lapis-Lazuli )

لاپیس لازولی که نام دیگر آن لاجورد است، در دوره هخامنشی «کبوتکه» می نامیدند و در میان ایرانیان مورد استفاده بسیار بوده است. این سنگ نسبت به حرارت، فشار، محلولهای گرم و اسیدها و محلولهای قلیایی بسیار حساس است و زیاد قرار گرفتن آن در برابر خورشید سبب تغییر رنگ آن می شود.

این سنگ دارای برق شیشه ای مانند بوده و در انواع مرغوب و با کیفیت آن انتشار رنگ به صورت منظم و یکنواخت و بدون ناخالصی های پیریت و رگه های سفید کلسیت دیده می شود. .

البته شیارها و خطوط طلایی رنگ در سنگ لاجورد کیفیت رنگ آن را بالا برده و باعث جلوه بیشتر آن می شود و دلیل دیگری بر اصالت سنگ مورد استفاده است. لاپیس لازولی به رنگ لاجوردی و آبی سیر بوده و اگر ناخالصی های آن زیاد باشد مات جلوه گر شده و رنگ آن مایل به زرد و یا سبز می گردد. همچنین وجود لکه های سفید رنگ کلسیت بافت مستحکم سنگ را مختل کرده و از ارزش آن می کاهد.

گفتنی است، سنگ لاجورد را می توان رنگ کرد و بدین طریق سنگی با رنگ یکنواخت به دست آورد. برای تشخیص لاجوردهای رنگ شده می توان از الکل غیر اشباع یا اسید هیدرو کلریک رقیق و یا سوآب استون استفاده نمود که این مواد، رنگ آمیزی را زایل نموده و ترکها را قابل رؤیت می کنند. بعضی نیز قطعات لاجورد

را خرد کرده و با مواد پلاستیکی به هم می چسبانند که به آن لاجورد بازسازی شده می گویند. که با نوک فلزی داغ می توان به وجود مواد پلاستیکی در لاجورد پی برد.

نگین های سودالیت و لازولیت بسیار شبیه لاپیس لازولی می باشد.

بهترین کیفیت لاجورد از کشورهای افغانستان و آرژانتین به دست می آید ولی در

کشورهای آمریکا، تاجیکستان، شیلی، روسیه و ایران نیز یافت می شود.

خواص و فواید خواص و فواید
طبیعت لاجورد سرد و خشک است. گذاشتن این سنگ بر روی چاکرای گلو برای گرفتگی سینه و گلو، تقویت تارهای صوتی، درمان تیروئید و بیماری های تنفسی نظیر برونشیت بسیار مفید است.
به همراه داشتن لاجورد صرع را دور می کند، و گذاشتن آن بر محل دردناک، برای تقویت سیستم عصبی و تسکین درد کاربرد مؤثری دارد. در قدیم از لاجورد در ترکیب داروهای چشمی و درمان اسهال سودا استفاده می کرده اند. 
هم چنین سنگی است که به انسان آرامش میدهد و برای درمان عصبانیت،
سترس، هیجان و رفع بی خوابی تأثیرات خوبی دارد.
منبع : داتینو
  • skh spra
  • ۰
  • ۰

کوارتز Quartz


کوارتز Quartz

کوارتز یکی از فراوان ترین کانی های روی زمین است و در اکثر کشور ها یافت می شود، این سنگ در کتاب جواهر شناسی قدیم اسلامی « المرو » نامیده شده است . کوارتز خالص بی رنگ است که همان کریستال سنگ نامیده می شود و کوچکترین ناخالصی در آن موجب ایجاد انواع رنگ هایی چون زرد، بنفش،  ارغوانی، شیری، دودی و صورتی تا قرمز می گردد.

رنگ زرد کوارتر آسترین و بنفش تا ارغوانی آن را آمتیست می نامند.

کوارتز دودی اشاره به رنگ آن است و در گونه رنگهای دودی روشن تا قهوه ای تیره و حتی سیاه یافت می شود که اگر خیلی تیره باشد «موریون» خوانده می شود . کوارتز بر اثر تابش اشعه به رنگ دودی در می‌آید و عمده کواد های دودی بر اثر تابش اشعه به این رنگ در آمده‌اند. بلورهای کوارتز صورتی اغلب دارای ترک ها و ناخالصی ها بوده و کدر است ؛ رنگ کوارتز صورتی غالباً ثابت نیست و ممکن است رفته رفته تغییر کند. سنگ کوارتز دارای خاصیت« پیزو الکتریک » یعنی پیدا کردن بار الکتریکی بر اثر فشار یا ضربه و خاصیت « پیر و الکتریک » یعنی شارژ الکتریکی مثبت و منفی در دو سر بلور در نتیجه مالش و حرارت می باشد. که از این خاصیت در ساخت ساعت های کپی و کنترل فرکانس های رادیویی استفاده می شود . 

لازم به ذکر است در کواچ فقط اسید هیدروفلوریک اثر می گذارد.

خواص و فواید کوارتز آبی Blue Quartz
کوارتز آبی سنگ سبب تقویت سیستم ایمنی بدن به ویژه در برابر اشعه های مضر میگردد . لذا قرار دادن آن در کنار تلویزیون و کامپیوتر مناسب  است . 
 این سنگ بر چاکرای گلو بسیار تاثیرگذار بوده و حنجره و ریه ها را تقویت می‌کند، استفاده از آن برای دفع افسردگی و دلتنگی به ویژه برای کسانی که در غربت به سر می‌برند، مفید است.
خواص و فواید کوارتز دودی Smoky Quartz
کوارتز دودی سر به تقویت ماهیچه ها و عضلات بدن و رفع انقباض و گرفتگی آنها می شود و به رباط ها و زانوها نیرو می بخشد. همچنین سنگین در تضاد است که دردهای کمر و عضلات را تسکین می‌دهد. همراه داشتن کوارتز دودی برای کسانی که اندامی ضعیف دارند، مناسب است، چرا که با انرژی مثبت فراوانی که انتقال می‌دهد، سبب تقویت قوای بدن آنها می شود. 
استفاده از آن را برای کسانی سفارش می‌کنند که دچار منفی بافی و افسردگی گردیده اند و نا امیدند. همراه داشتن کوارتز دودی، در طول روز برای افزایش اراده و قدرت تصمیم گیری مناسب است و سپر محافظ در برابر نیروهای منفی تشعشعات می باشد. 
خواص فواید کوارتز صورتی Rose Quartz
کوارتز صورتی با انرژی فراوانی که از خود می پراکند، برای تقویت قلب، پایین آوردن فشار خون و تنظیم دستگاه گردش خون، باز شدن گرفتگی رگها و درمان بیماری‌های قلبی و سرطان خون مفید است. 
همچنین از این سنگ قرن ها برای درمان مشکلات نازایی و تقویت قوه باروری در هر یک از جنسیت ها استفاده می کرده اند . اگر از بی خوابی و آشفتگی روحی در هنگام استراحت خود رنج می برید، بر روی زمین دراز بکشید کوارتز صورتی را در دست بگیرد راحتی استراحت کنید.
 همراه داشتن این سنگ، افسردگی و نگرانی های درونی را از بین میبرد و فشارهای روحی وارد شده را درمان میکند. همراه داشتن آن برای کسانی سفارش می‌کنند که روحیه خشک ، سرد و بی احساس دارند. چراکه روحیه‌ بخشش، محبت، دوست داشتن و عشق ورزی را در آنها می افزاید. 
خواص و فواید کوارتز شیری شفاف Milky Quartz
امروزه به طور وسیعی از کوارتز شیری و درمان استفاده می‌کنند. لذا به آن کوارتز شفاف بخش اعظم نیز میگویند. کوارتز شیری در هر جای بدن که قرار گیرد، انرژی آن قسمت را فوق العاده افزایش می دهد. لذا برای رفع خستگی و ترمیم و بازیابی هوای مناسب است. 
کوارتز شیری سیستم عصبی بدن را تقویت می کند و غدد و هورمون ها را فعال و تنظیم می‌نماید. رومیان نیز در گذشته برای کاهش تب ، درد و ورم آن استفاده می کرده اند به طوری که هنگام تب قطعه کواترا روی زبان بیمار می‌گذاشته اند . گذاشتن قطعه ای از کوارتز شیری را در محل کار و خانه سفارش می‌کنند ؛ زیرا  علاوه بر دفع نیروهای منفی از محیط سوی تعادل روح و تحرک و پر انرژی شدن بدن میشود.
منبع : داتینو
  • skh spra
  • ۰
  • ۰


کریستال سنگ Rock-Crystal

بلور یا کریستال ؛ سنگی سفید، بی رنگ و شفاف و از گروه کوارتز ها به شمار می رود. کریستال در زبان یونانی به معنای یخ است و در قدیم مردم آن را به این نام می خواندند؛ چون گمان می کردند که کریستال آب منجمد است.

کریستال ها در تمام نقاط جهان به فراوانی یافت می شوند و از آن برای ساختن لوستر، ظروف گوناگون، اجزاء دوربین مانند لنز و عدسی ها و اشیاء دیگر استفاده می‌کنند. در مواردی نیز برای شبیه‌سازی برلیان و دیگر نگین های جواهر کم ارزش، کریستال را به کار می گیرند. 

کریستال ها در مقابل اشعه x و تشعشعات رادیویی دودی رنگ می‌شوند، و هیچ نوع اسیدی به جز اسید هیدروفلوریک بر آن تاثیر نمی گذارد. گفتنی است که گاهی به غلط به آن الماس هرکیمر، الماس آرکانزاس الماس آریزونا نیز گفته می شود. 

خواص و فواید
امامان معصوم علیه السلام از بلور یا کریستال به نیکی نام آورده اند و سنگ شناسان و فواید فراوانی را برای آن ذکر کرده اند. 
استفاده از کریستال برای درمان بیماری‌های غدد تیروئید موثر بوده و دردهای عضلانی و ناحیه ستون فقرات را تسکین می دهد. نگاه کردن به کریستال نیز چشم را تقویت می‌کند و برای درمان بیماری‌های چشمی موثر است. 
کریستال انرژی مثبت قوی دارد انرژی های منفی را از محیط اطراف دور می‌کند و سبب آرامش و تعادل روح و تقویت اعصاب می گردد. همچنین همراه داشتن گردنبندی از سنگ بلور، دیدن کابوس و خواب های پریشان را دور میکند.
منبع : داتینو
  • skh spra
  • ۰
  • ۰

فیروزه Turquoise


فیروزه Turquoise

فیروزه ، مونث کلمه فیروز می باشد و با نام های دیگری چون پیروزه، اخشائین ، فیروزج، حجرالضفر، حجر الغلبت و هجرالجاه نیز نامیده شده است و منشا این نام ها از خواصی است که در استفاده این سنگ مشاهده شده است.

فیروزه فسفات آبدار مس و آلومینیوم است و ماده رنگی موجود در آن از مس و آهن است هرچه مثل درون فیروزه بیشتر باشد ، رنگ آن آبی تر و حتی آهن آن بیشتر باشد رنگ آن سبز تر است. بیشتر فیروزه ها در شکاف سنگ‌های یافت می شوند که منابع غنی از آلومینیوم هستند. فیروزه با رنگ آبی خوش رنگ آبی آسمانی بهترین کیفیت را دارا بوده و بسیار کمیاب است؛ به هر اندازه در آن سایه سبز و یار اگه پیدا شود فراوانی آن بیشتر و در نتیجه ارزش آن کاهش می یابد.

تغییر رنگ در فیروزه در نتیجه تابش نور آفتاب، تبخیر آب طبیعی موجود در آن ، پاکی و کدورت هوا و برخورد چربی و مواد شیمیایی با آن صورت می گیرد که در نتیجه باعث کم شدن ارزش مادی آن می گردد. به همین دلیل، بهتر است در هنگام غذا خوردن، حمام کردن و شستن دست ها با مواد شوینده، انگشتر فیروزه را از انگشت بیرون آورد.

توصیه می شود برای حفظ کیفیت و جلا و رنگ فیروزه هر چند وقت یک بار با یک پارچه نرم و تمیز و مرطوب آن را تمیز کنید. جلا دادن سنگ فیروزه سبب پررنگ تر شدن آن میشود.

فیروزه دارای خلل و فرج ای طبیعی است و در بسیاری از موارد نگین‌های تراشیده شده، آنقدر دارای خلل و فرج هستند که قابل استفاده نیستند؛ لذا آنها را ترمیم می کنند و یا به اصطلاح « واکس » می‌زنند که به آنها فیروزه های احیا شده می گویند.

برای اینکه فیروزه طبیعی را طی فرآیند خاصی در صمغ مصنوعی با (واکس) فرو برده و منافذ آن را با این صمغ پر می‌کنند.

اگرچه فیروزه های احیا شده ارزش مادی بالایی ندارند، اما این کار سبب می‌شود تا در استحکام و سختی فیروزه افزوده شده و از کمرنگ شدن آن به مرور زمان جلوگیری کند. همچنین به دلیل خلل و فرج فراوان در توده فیروزه، برای خوش رنگ کردن آن از نمکهای مس و آنیلین استفاده می نمایند.

کانی های زیادی وجود دارد که به سبب شباهت با فیروزه آنها را به جای فیروزه عرضه می‌کنند که از این میان می‌توان به کالسیدونی ، هولیت رنگ کرده ، آمازونیت، کریسوکولا و لازولیت اشاره کرد.

یکی دیگر از این شب فیروزه ها ، فیروزه های چینی است. اغلب فیروزه های چینی ، ارگانیک می باشند. یعنی بر اثر تاثیر محلول های سطحی مس دار بر روی فسیل های استخوانی جانوران، فیروزه به وجود آمده است و رنگ آنها به علت تبلور فسفات آبی  است، لکن با اسیدها واکنش نشان می دهند . مشخصات این نوع فیروزه با فیروزه های ایرانی ، مصری و آمریکایی فرق دارند چرا که این فیروزه ها از سنگ های آذرین بوده اما فیروزه چینی ارگانیک می باشد.

هرچند عمده نگین فروشان و کارشناسان خبره فیروزه بر اثر تجربه با نگاه به رنگ و جلا ورقه های پشت سنگ، منشا و انواع فیروزه را از هم تشخیص می دهند، با این حال راه های مختلفی نیز برای افرادی که آگاهی و تجربه کافی در تشخیص ندارند وجود دارد . به عنوان مثال در قدیم برای تشخیص نوع مرغوب در انواع نامرغوب آن ، سنگ را روی برنج دم می کردند ؛ در صورتی که رنگ آن ثابت می ماند، مرغوب و اگر برنج رنگ می‌داد، نامرغوب بود. امروزه برای شناخت رنگ شدگی فیروزه بخصوص پشت آن با واکس مشکی، می توان از استون یا سوآب آمونیاک استفاده کرد چرا که پنبه یا گوش پاک کن آغشته به این محلول ها، رنگ آمیزی آن به خصوص واکس را به راحتی زایل میکند. همچنین برای تشخیص فیروزه طبیعی از مصنوعی، قطعه ای از سنگ را میسوزانند، اگر به صورت خمیر درآمد ،مصنوعی، و اگر مواد باقیمانده به صورت خاکستر باشد ، طبیعی است .

راه دیگر شناخت، استفاده از یک سوزن حرارت دیده و گذاشتن آن روی سنگ است، که اگر بوی صمغ از ان بلند شد و اثر عمیق روی سنگ گذاشت، نشان دهنده واکس خورده بودن و احیا شدن سنگ است.

البته وزن مخصوص پایین سنگ های فیروزه ای آغشته به موم یا فیروزه های بدلی نیز یکی دیگر از نشانه های شناخت سنگ طبیعی فیروزه است.

منابع عمده فیروزه در کشورهای ایران ، مصر ، شیلی ، آمریکا ، ازبکستان، چین و استرالیا قرار دارد.

خواص فواید
 نگاه به فیروزه چشم را تقویت می‌کند. گذاشتن فیروزه بر روی چاکرای گلو برای درمان گلودرد، تقویت تارهای صوتی و درمان بیماریهای ریوی و تنفسی موثر میباشد.
فیروزه قلب را تقویت میکند و سعه صدر می‌دهد. این سنگ، افسردگی های روحی و روانی و همچنین ناراحتی های عصبی را درمان می کند و باعث آرامش میشود استفاده از انگشتر و یا گردنبند ای از آن، برای دور کردن انرژی های منفی به ویژه چشم زخم و آثار آن بسیار مناسب است. این سنگ مانند عقیق، حرز بسیار مهمی در برابر حوادث و بلایا به شمار می رود و برای آسان شدن کارها و رونق در کسب و کار بسیار مفید می نماید.
همچنین گفته شده رنگ‌فیروزه هنگام بیماری صاحب این سنگ تغییر می کند و زمانی که حالمو بهتر می شود رنگ آن به حالت اولیه برمیگردد.
منبع : داتینو
  • skh spra
  • ۰
  • ۰

گارنت


گارنت

در کتاب جواهر شناسی قدیم از کانت با کلمه  « البیجادی » یا « البجاده » نام برده شده است. واژه گارنت ابتدا برای بلورهای قرمز سری پیروپ و آلماندین به کار میرفته ولی الان نام خانواده بزرگی است که به دو گروه گارنت های قرمز و گارنت های سبز تقسیم می شود. 

گارنت های قرمز شامل سنگهای پیروپ، آلماندین و آسپسارتین بوده و گارنت های سبز شامل سنگهای آندرازیت ، اوارویت و گراسولار سبز می باشند. گارنت های قرمز بخصوص پیروپ بسیار شبیه یاقوت سرخ است و در قدیم آنرا گونه یاقوت میپنداشتند، امروزه نیز بعضی آن را یاقوت سرخ کیپ می نامند. 

از دیگر راه هایی که در کتب قدیم جواهر شناسی جهت تشخیص گارنت ها نوشته اند، آن است که چون گانت را به موی سر یا پارچه پشمی بمالند، بار الکتریکی گرفته و کاه و ذرات ریز را می رباید. 

خواص فواید گارنت سبز
همراه داشتن گانت سبز امواج منفی را دور کرده و نشاط و شادابی روح را در پی دارد و یاس و ناامیدی را دور می کند. همچنین برای کسانی که شب ها، کابوس می‌بینند، توصیه می شود که همراه داشته باشد چراکه خوابی همراه با آرامش را به همراه دارد. 
خواص و فواید گارنت قرمز
از این سنگ برای علاج بیماری های کم خونی استفاده می شود و به همراه داشتن آن برای کسانی که بیماری صرع دارند مفید است. گانت قرمز، نماد عشق، پایداری و وفاداری است و برای تقویت قوه اراده و اعتماد به نفس خوب است. سربازان رومی نیز در جنگ های صلیبی با داشتند که گارنت آنان را از جراحت مصون داشته و حرز خوبی در سفر میباشد.
منبع : داتینو
  • skh spra