گوشواره زنانه فروشگاه داتینو

گوشواره زنانه فروشگاه داتینو

گوشواره زنانه فروشگاه داتینو

گوشواره زنانه فروشگاه داتینو

گوشواره زنانه فروشگاه داتینو

آخرین مطالب

۵ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

انواع برش سنگ ها

انواع برش سنگ ها

  1. تراش کابوشن دامله یا گنبدی

تراشی است به صورت نیم کره که باغتهده های دایره و بیضی انجام می شود .

  1. تراش تخت

تراشی است که به صورت مسطح با ضخامت بین یک تا سه میلی متر در شکل های مختلف دایره ، بیضی ، مربع یا مستطیل انجام می شود .

این دو طرح بیش تر برای تراش سنگ های نیمه جواهر و نیمه قیمتی مثل عقیق ، فیروزه ... استفاده می شود .

  1. تراشی فانتزی

تراشی است که بر گرفته شده از طرح های آشنای عموم چون اشک ، قلب ، ماه ، ستاره و .... و بستگی به سلیقه هنرمند تراشیده می شود .

  1. تراش پله ای

این نوع تراش با سندانچه ی مربع یا مربع مستطیل خود که به موازات هم تکرار می شود جلوه ی زیبایی به سنگ های تراش خورده می دهد . اکثر سنگ های هشت وجهی خصوصا زمردها به این نحو تراش داده می شوند .

  1. تراش فست

این نوع تراش مربوط است به سنگ های جواهر و بلورین مانند الماس ، یاقوت و زمرد ... که با طرح هایی با نام های برلیان ، ناوت یا مارکیز ، فلامک ، باگت ، اوال ، باروک ، آنتیک ، گلابی و ... انجام می گیرد و برش برلیان عمومی ترین نوع آن است .

طوری که اطراف سنگ به طرف بیرون ( پهن ترین بخش سنگ به کمربند معروف است ) شیب دار می شود . سنگ با برش برلیان معمولی 32 سطح ( به غیر از سطح صاف در بخش بالایی سنگ که تاج نامیده می شود ) در زیر کمربند دارد .

در برخی موارد تعداد سطوح با مضاربی از عدد هشت افزایش یافته و یا کم می شود . این نوع برش در شکل های مختلف دایره ، مثلث و مربع انجام می پذیرد .

            لازم به ذکر است دو قطعه ی سنگ شفاف که دارای شکل و حجم یکسان می باشد وقتی درخشندگی یکی از آنها بیش تر خواهد بود که اشعه ای که به آن برخورد می کند کاملا شکسته و باز تابیده شود .

هر اندازه استعداد سنگ به انکسار و انعکاس نور توسط سطوح بزرگ و کوچک بیش تر باشد ، به همان اندازه درخشان تر و جذاب تر خواهد بود .

منبع : داتینو

  • skh spra
  • ۰
  • ۰
 

ساخت جواهرات مصنوعی
امروزه جواهرات مصنوعی ساخته شده در آزمایشگاه ها و کارگاه ها به صورت فراوان در ساخت انواع زینت آلات استفاده می شود . که برای ساخت جواهرات مصنوعی از روش های مختلف و دقیقی استفاده می کنند . یکی از این روش ها ساهت جواهرات مصنوعی با همان ترکیب شیمیایی سنگ طبیعی آن است که بسیار شایع می باشد .

            برای این کار پودر سنگ طبیعی آن جواهر را آن قدر حرارت می دهند تا ذوب شده و با یکدیگر آمیخته گردد، آنگاه به آرامی دمای آن را کاهش داده تا بلورهای جواهر مصنوعی تشکیل شود . هرچند در این روش بلورهای مصنوعی همان ترکیب شیمیایی و ساختمان بلوری سنگ طبیعی را دارند ، اما در عین حال به کمک راه هایی از جمله تفاوت در رنگ و شکل تشکیل بلورها و دقت در نوع ناخالصی های موجود در سنگ طبیعی و مصنوعی آن می توان ، بین جواهر مصنوعی و طبیعی تمایز داد .

            از راه های دیگر برای ساخت جواهرات مصنوعی ، چسباندن قطعه نازکی از جواهر طبیعی به نوع مصنوعی یا سنگ طبیعی دیگری می باشد . در این روش پس از چسباندن دو یا سه تکه سنگ به یکدیگر ، سنگ را دوباره تراش می دهند و به صورت جواهری کاملا طبیعی در می آورند . هر چند این  نوع از جواهرات مصنوعی به واسطه ی تفاوت شکست نوری و وزن مخصوص و ... قابل تشخیص می باشند .

            غیر از این دو مورد روش های دیگری نیز همچون رنگ کردن سنگ های طبیعی به صورت های مختلف ، در ساخت انواع جواهرات مصنوعی به کار برده می شود .

ممنبع : داتینو

  • skh spra
  • ۰
  • ۰


معمولا در کانی های جواهر ، مخصوصا اگر در معرض عوامل طبیعی مانند سرما ، رمما ، باران و تابش آفتاب قرار بگیرند ، به مرور زمان تغییراتی در رنگ و حتی در خواص فیزیکی و شیمیائی آنها به وجود می آید . 

درصنعت برای تغییر رنگ کانی ها و زیباتر جلوه کردن آنها روش های مختلفی ابدع شده ک بهترین و قدیمی ترین آن حرارت دادن کانی های جواهر می باشد ، به طور مثال اغلب نگین های سیترین موجود در بازار ، آمتیست هایی هستند که با روش حرارت تغییر رنگ داده اند . از دیگر روش ها ، استفاده از پرتو رادیوم و اشعه ایکس و بمباران کردن به وسیله الکترون ها در دستگاه های شتاب دهنده در راکتورهای اتمی است که به وسیله آن توانسته اند بر مرغوبیت رنگ کانی بیفزایند . به طور مثال الماس سبز حاصل تاباندن پرتو به الماس بی رنگ است و بیشتر کوارتز های دودی نیز از کوارتزهای بی رنگی که در برابر مواد رادیو اکتیو قرار گرفته اند به وجود می آیند . 

همچنین رنگ کانی های جواهر از انواع خلل و فرج دار مانند لاپیس لازولی و فیروزه را با تزریق مواد رنگی می توان به رنگ های بهتری تبدیل کرد . رنگ حاصل از این روش ها به قدری طبیعی به نظر می رسد که امکان تشخیص رنگ در کانی مورد آزمایش با چشم غیر ممکن بوده و تنها با آزمایشات پیچیده امکان پذیر می باشد . 

مثلا سنگ «هاولیت» را به واسطه ی منافذی که در آن می باشد به رنگ فیروزه در آورده و تراش فیروزه ای می دهند و به جای آن به فروش می رسانند . 

از کارهای دیگری که برای بهتر نمودن رنگ سنگ ها انجام می شود ، روغن مالی کردن آن هاست که به وسیله ی آن شکاف ها و لکه ها را پر می کنند ، ازجمله سنگ های که این روش در آن کاربرد دارد می توان به زمرد اشاره کرد . 

یکی دیگر از روش های بهسازی سنگ ها ، استفاده از لیزر است . از این کار برای از بین بردن و پاک کردن الماس از کربن موجود در آن استفاده می کنند که روشی معمول است ، لکن سوراخ های کوچکی روی سنگ به وجود می آورد که با میکروسکوپ قابل رویت است . البته بعضی از رنگ های حاصله با این روش های جدید ، پایدار نبوده و با گذشت زمان تغییر یافته و کم رنگ و یا لکه لکه می شود . 
منبع : داتینو

  • skh spra
  • ۰
  • ۰

    درجهان هستی ، بیش از 3000 نوع سنگ وجود دارد که حدود 50 نوع آن دارای مرغوبیت و جذابیت خاصی بوده و از آنها در صنعت جواهرات استفاده می شود .

    سنگ های زینتی و جواهرات ( احجار کریمه ) را نمی توان در همه ی مکان های دنیا یافت . بلکه از میان آنها بعضی مانند کوارتز و عقیق در اغلب مکان ها و بعضی نیز مانند الماس یاقوت و زمرد تنها در بعضی نقاط یافت می شود . 

    مهم ترین مکان های جواهرات دنیا عبارتند از : برزیل ، روسیه ، جنوب قاره آفریقا ، ایالت متحده آمریکا ، استرالیا ، چین ، ایران ، هند ، آلمان ، فرانسه ، چک ، ایتالیا و تایلند که بیشترین معادن انواع جواهرات را به خود اختصاص داده اند . 

    علم جواهرشناسی وسیع ، دقیق و جذاب است و نیاز به زحمت و تلاش و سال ها تجربه در این زمینه دارد . هرچند مهم ترین هدف ما بیان خواص سنگ ها از نظر ائمه معصومین علیه سلام و دانشمندان ایرانی و خارجی که در این زمینه تجارب زیادی کسب کرده اند می باشد ، اما برای شما خوانندگان عزیز ک علاقه به جواهر شناسی داشته و دوست دارند با اطمینان قلب و دقت بیشتری سنگ و حواهرات مورد علاقه خودشان را تهیه کنند ، بعضی اصطلاحات و روش  هایی که جواهرشناسان در آزمایشگاه و بیرون از آن برای شناخت سنگ ها استفاده می کنند در مطالب بعدی در اختیار شما خوانندگان عزیز قرار خواهد گرفت . 
منبع : داتینو


  • skh spra
  • ۰
  • ۰
 
 
 


    علم سنگ درمانی پیشینه هزاران ساله دارد و از دیرباز در شمار شیوه های درمان های طبیعی بوده  است . کتیبه های سومری و متون علوم بودایی هند باستان قدیمی ترین گزارش ها در مورد خواص درمانی گوههاست که به هزاره چهارم پیش از میلاد باز می گردد . طب سنتی هند ( آیورودا ) درباره تهیه ی پودر ، خمیر و الگزیر ( مخلوط حاوی الکل ) با سنگهای شفابخش ،  دستور های دقیقی دارد . متون و دستورهای این طب تا به امرو حفظ شده و پزشکان در سراسر دنیا و به خصوص در امریکا ،  اروپا و هند آن ها را به کار می گیرند . 

    درمانگران در چین باستان نیز از خواص ارتعاشی سنگ ها آگاه بوده اند . کتاب امپراتور زرد ( حدود پنج هزار سال قبل ) نوشته و گردآوری «چی بو» ،  توضیحات فراوانی در مورد گوهرها و تاثیر آن ها در بدن انسان دارد . 

    ارسطو فیلسوف مشهور یونانی و دیگر دانشمندان آن دیار از قدرت ویژه سنگ های شفا بخش سخن گفته اند .  رومیان نیز تحت تاثیر آموزه های یونان و سایز تمدن های باستانی ، هواره از سنگ های شفا بخش استفاده می کرده اند . 

    زن درمانگردی به نام «هیلد گارد» در قرن دوازدهم میلادی ( اروچای قرون وسطی ) در کتاب معروف خود به نام «فیزیکا» توضیح گسترده ای درباره خواص در مانی سنگ  های نیمه قیمتی نوشته است . هیلد گارد برای درمان بیماران خود ، سنگ هایی خاص را بر روی نقاطی از بدن قرار می داده و یا آن ها را یک شبانه روز در ظرف آب نگاه می داشته و از آن به بیمار می نوشانده است . 

    «پاراسلسوس» پر آوازه ترین پزشک اروپا در دوران رنسانس ، در مورد ویژگی های شفابخش سنگ ها و مواد معدنی و ارتباط این خواص با ساختمان فیزیکی و فرمول شیمیایی آن ها بررسی و مطالعه کرده است . او نتیجه گرفت که از سنگ های ساییده شده یا خرد شده نه تنها برای درمان علایم بیماری ها ، بلکه برای علاج دلایل عمیق بیماری هم می توان استفاده کرد . دانشمندان ایرانی پس از اسلام توجه و عنایت ویژه ای به گوهرها و سنگ های شفابحش داشته و کتب و رساله های بسیاری در این فن تالیف کرده اند . جناب آقای ایرج افشار در مقدمه کتاب «جواهرنامه» نظامی به 39 اثر نوشته شده ، اعم از خطی و مطبوع که توسط دانشمندان جهان اسلام در باب معرفی سنگ ها و جواهرات و خواص آن ها نگاشته شده اشاره کرده است . از این میان ، می توان به کتاب های «منافع الاحجار» نوشته حنین بن اسحاق ( م 261 ه ق ) ، «الجواهر و صفاتها» نوشته یحیی بن ماسویه ( م 243 ه ق ) ، و «القانون فی اطب» بخش سنگ ها نوشته ابوعلی سینا اشاره کرد. 

    شاید بتوان گفت که پر ارزش ترین و مهم ترین کتب گوهرشناسی ایران ، کتاب «الجماهر فی معرفه الجواهر» نوشته ی ابوریحان بیرونی به زبان عربی و رساله ی «تنسوخ نامه ایل خانی: نوشته ی خواجه نصیر الدین طوسی به رشته تحریر در آمده و شامل منافع و خواص و صفات گوهرها و سنگ هایش بیش بهاست.

منبع : داتینو

  • skh spra